Thursday 29 March 2012

Pengunjung Museum Harus Telanjang Sebelum Melihat Pameran


ADELAIDE, KOMPAS.com-anda seorang eksibisionis atau ingin telanjang di dalam muzium, datanglah ke Muzium Seni Kontemporari di Sydney antara 27-29 April mendatang.

Di muzium tersebut, seorang artis asal Melbourne, Stuart Ringholt, akan mengadakan pameran, di mana sang artis tidak mengenakan pakaian, dan dia menghendaki semua tetamu juga melakukan hal yang sama.

Menurut pihak muzium, ini adalah usaha untuk menghilangkan jarak antara artis yang berpameran dan pengunjungnya. Tema pameran memang berkenaan dengan eksibisionis.

Menurut laporan koresponden Kompas di Australia, L. Sastra Wijaya, pameran "telanjang" ini hanya akan berlangsung selama dua jam antara pukul 18.00-19.00 waktu tempatan, dan tentu saja hanya untuk orang dewasa sahaja.

"Pameran ini akan bermula dengan pengantar oleh artis Stuart Ringholt jam 6-8 malam. Sang artis akan telanjang. Mereka yang tertarik dengan pelancongan ini juga harus telanjang. Hanya berlaku untuk dewasa saja." Demikian pengumuman yang dikeluarkan oleh Museum tersebut.

Ini bukan untuk pertama kalinya Ringholt melakukan pameran serupa, namun bagi Muzium Seni Kontemporari Sydney, ini baru pertama kali mengadakan pameran serupa.

Sebelumnya, pameran yang dilakukan Ringholt ini sudah dilakukan di Museum of Old and New Arts di Tasmania dan Muzium Seni Kontemporari di Melbourne.

"Sydney menyukai orang-orang nudist, kalau melihat banyaknya pantai yang tersedia untuk mereka," kata kurator Museum Rachel Kent seperti dikutip laman News.com.au.

Menurut anggaran, peminat untuk menonton pameran ini sangat besar, bila melihat pameran sebelumnya di Tasmania dan Melbourne.

Menurut laporan media, seni yang dipaparkan oleh Ringholt sering menimbulkan kontroversi dan banyak mencabar nilai-nilai yang ada. Dalam salah satu pertunjukkannya bernama Embarrasment (Rasa Malu), Ringholt tampil dalam situasi yang boleh dianggap memalukan. Salah satunya adalah ketika dia berjalan di hadapan umum, dengan tissue toilet bergantung di saku seluarnya.

Sumber

0 comments :

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Bluehost