Sunday 25 December 2011

Obama Melarang Anaknya Menggunakan FaceBook






WASHINGTON, - Barack Obama sangat bergantung pada media sosial sehingga boleh dipilih sebagai presiden Amerika Syarikat pada 2008. Namun, dia telah mengakui bahawa dirinya melarang kedua-dua anak perempuannya menggunakan Facebook. Alasannya, dia tidak mahu "orang asing mengetahui urusan kami".
Obama, sebagaimana diberitakan Daily Mail, Sabtu minggu lalu, berkata "tidak masuk akal" untuk mendedahkan butiran yang peribadi dalam kehidupan keluarganya ke ruang awam. Putri pertamanya, Malia, yang berusia 13 tahun, sudah cukup umur untuk menggunakan Facebook. Adiknya, Sasha, baru berumur 10 tahun. Namun, Obama berkata, dirinya telah memutuskan, mereka tidak boleh menggunakan Facebook. Larangan itu berlaku hingga empat tahun ke depan.
Pengakuan Obama itu nampaknya agak ironis mengingat dia sendiri sepenuhnya menggunakan Facebook dan laman-laman web lain untuk menggalakkan kaum muda memilih dia dalam pemilihan presiden-dan untuk meraih jutaan dollar dana kempennya. Akibatnya, ia dikenali sebagai "Presiden Media Sosial Pertama".
Laman Facebook-nya, yang punya 24 juta likes, tetap menjadi bahagian penting dari usahanya untuk dipilih semula dalam pemilihan presiden AS tahun depan. Salah satu daripada banyak gambar pada laman itu memperlihatkan Obama berenang di laut dengan salah seorang puterinya.
Dalam sebuah wawancara, Obama menjelaskan pemikiran di balik larangan Facebook itu dengan, "Mengapa kita ingin sejumlah besar orang yang kita tidak tahu (perlu) mengetahui urusan kita? Itu tidak masuk akal." Dia menambah, "Kami akan melihat bagaimana mereka (anak-anaknya) melalui (larangan) ini dalam empat tahun."
Namun, ia seolah-olah mempunyai beberapa keraguan pada awal minggu ini, kata Daily Mail, apabila menggunakan Facebook untuk mengambil gambar rasmi keluarga yang terbaru. Gambar itu menunjukkan Obama duduk dengan Isterinya Michelle dan kedua-dua anak perempuan, semua tersenyum lebar. Gambar diberikan keterangan, "Gambar terbaru keluarga Obama! ' Dan setakat ini mendapat 71.000 'likes' dan 11.000 komen.

0 comments :

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Bluehost